ترکیبی که در آووکادو یافت می شود، ممکن است راهی برای درمان سرطان خون باز کند

29 آوریل 2021- یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه Guelph، نشان داد که یک ترکیب موجود در آووکادو ممکن است در نهایت راهی برای درمان بهتر سرطان خون باشد.

دکتر Paul Spagnuolo، از گروه علوم غذایی این دانشگاه، گفت: این ترکیب آنزیمی را هدف قرار می دهد که برای اولین بار دانشمندان کشف کردند که برای رشد سلول های سرطانی، حیاتی است.

این مطالعه که اخیراً در مجله ی Bloodمنتشر شده است، بر روی لوسمی حاد میلوئیدی[1]((AML  تمرکز دارد، که ویران کننده ترین نوع لوسمی است. بیشتر موارد در افراد بالای 65 سال رخ می دهد و کمتر از 10 درصد بیماران پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند.

دکتر Spagnuolo، گفت: سلول های لوسمی مقادیر بیشتری از آنزیمی به نامVLCAD[2] دارند که در متابولیسم این سلولها نقشیحیاتیدارد.

وی با بیان اینکه این ترکیب، یک کاندیدای دارویی است، گفت: سلول سرطانی برای زنده ماندن به این مسیر متکی است. این برای اولین بار است که آنزیمVLCAD ، به عنوان هدفی برای درمان نوعی از سرطان شناسایی می شود.

محققان، ترکیبات تغذیه ای متعددی را غربال کرد و بدنبال ماده ای بودند که بتواند این آنزیم را مهار کند. دکتر اسپاگنولو، گفت: بهترین ماده ای که ما یافتیم، ترکیبی به نام آووکاتین B [3] بود که از آووکادو گرفته شده است.

پیش از این، محققان در آزمایشگاه دکتر اسپاگنولو، به بررسی آووکاتینB ، برای استفاده ی بالقوه از آن در جلوگیری از دیابت و مدیریت چاقی، پرداخته بودند. آووکاتینB ، نوعی مولکول چربی با زنجیره ی طویل است که فقط در آووکادو یافت می شود. اکنون دکتر Spagnuolo، مشتاق دیدن نتایج استفاده از آن در بیماران مبتلا به سرطان خون است.

دکتر Spagnuolo، گفت:آنزیم VLCAD، می تواند نشانگر خوبی برای شناسایی بیماران مناسب برای این نوع درمان باشد. همچنین می تواند نشانگر اندازه گیری فعالیت دارو باشد. کشف ما، زمینه را برای استفاده نهایی از این مولکول در آزمایشات بالینی انسان فراهم نموده است.

در حال حاضر، حدود نیمی از بیماران بالای 65 سال مبتلا بهAML ، تحت مراقبت تسکینی قرار می گیرند. برخی دیگر تحت شیمی درمانی قرار می گیرند اما درمان های دارویی سمی هستند و می توانند منجر به کشته شدن بیماران شوند.تلاش برای یافتن داروهای کمتر سمی برای درمان این بیماران ادامه دارد.

دکتر Spagnuolo، با اشاره به کارهای قبلی با استفاده از آووکاتینB برای دیابت، گفت: ما یک مطالعه انسانی را با این ماده به عنوان یک مکمل خوراکی تکمیل کردیم و توانستیم نشان دهیم که مقادیر قابل توجهی از این ماده به خوبی توسط بیماران تحمل می شود.

منبع:

Blood, 2021; DOI: 10.1182/blood.2020008551

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210429104933.htm

 



[1]لوسمی حاد میلوئیدی یا به اختصار AML، یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوسمی سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روندی حاددارد

[2]long-chain acyl-CoA dehydrogenase

[3]آووکاتین B مخلوطی از آووکادن و آووکادین، دو الکل چرب پلی هیدروکسیله 17 کربنی است، دارای فعالیت ضد سرطانی از طریق القای انتخابی آپوپتوز در سلول های بنیادی لوسمی و سرطان خون است، که در سال 2015 توسط پرفسور Lee و همکارانش کشف شد.